Hajat yang tak dapat

Pada suatu hari yang indah bersinar. Ketika itu usia saya 12 tahun. (Oh! cerita tentang zaman2 kecil lagi! Bosankah kamu membacanya? Ah! Pedulikan!) Saya telah menerima sepucuk surat tawaran ujian kemasukan ke Maktab Rendah Sains Mara. Wah! Hebat benar rasanya perkataan sains tu. Saya mula merisik2 apa yang boleh saya jadi suatu hari nanti kalau masuk dalam dunia sains. Jadi doktor! Yey! Jadi doktor! Yey! Boleh belah perut orang! Ataupun.. jadi jurutera… boleh belah mesin (ok! tak best!). Ataupun dapat jadi nurse, macam comel je pakai skirt kembang warna putih. Ok juga lah!

Jadi, saya sangat teruja. Saya mesti jadi doktor. ..atau… nurse. Pakaian mereka nampak canggih benar. Putih berseri, ada steteskop bergantung dileher. Sungguh dihormati dan dikasihi benar rupa parasnya. Maka, semenjak mendapat surat tawaran tersebut. Bersungguh2 lah saya membaca siang malam pagi dan petang. Semua buku sains yang ada. Semua buku matematik yang ada. Buku kerja, buku teks, buku kerja dan buku teks lagi. Itu sahajalah yang saya ada pun. Buku percuma yang kerajaan sedekah. Takut nak minta duit beli buku tambahan. Tiap kali minta duit tambahan ke sekolah, muka abah macam ikan sepat terlekat di jerat. Hiba. Menyedihkan. Abah tak ada duit. Ok abah. Faham..kita miskin.

Usaha tangga kejayaan. Orang yang berusaha mesti berjaya. Tak ada kompromi. Saya yakin. Saya mesti boleh jadi doktor. Saya mesti dapat masuk MRSM.

Baca, baca dan baca. Bersungguh2. Lupa makan. Kurang tidur. Baca dan baca. Dan baca.

Jadi, tibalah tika dan saat yang dinantikan. Pada hari itu, abah memakai pakaian yang paling cantik yang pernah saya nampak. Saya ingat, t-shirt corak kotak dan seluar slack yang licin keras diseterika besi panas. Selain suka bawa saya pusing2 naik motor keliling kampung, saya suka abah sebab dia hensem macam muka penyanyi di tv. Bila abah pakai seluar macam tu, memang terserlah kehenseman abah. Tapi, motor abah buruk betul. Berkarat sana sinun. Kanvas lapik tempat duduk koyak rabak. Terkeluar span didalamnya membuak2 seperti kuih apam terlebih acuan. Bila duduk di atasnya, terasa geli. Sebab tu,  tiap kali duduk, banyak kali juga terasa nak jatuh. Ah! pedulikan. Yang penting.. abah hensem dan saya nak pergi ke ujian kemasukan MRSM. Yey!

Ok, motor abah buruk. Terserlah sifat buruknya. Banyak kali mati di tengah jalan. Ah! Abah! Kita dah lambat! Oh tuhan! Habislah begini. Saya tidak boleh jadi doktor kerana motor abah yang buruk perangainya ini! Ini memang sukar diterima akal yang waras. Tiba2! Vrommm! Vrooom! Yey! Hidup semula. Abah berpeluh2. Busuk! Ok, MRSM.. tunggu saya tau!

Dari jauh, kelihatan langit di atas bagai dicalit celak merata2. Semakin lama semakin tebal celaknya. Hitam pekat. Oh Tuhan! Hujan ribut turun dengan amaran yang sekejap benar. Abah teruskan juga. Kalau berhenti berteduh, mungkin motor mati semula, yang paling penting saya akan terlepas ujian kemasukan MRSM. Sampai di dewan peperiksaan, saya menggigil kesejukan. Kulit badan kecut kena resap air hujan. Owh! Seluar slack licin abah sudah kuyup. Tak licin lagi. Rambut abah sudah kuyup juga. Abah dah tak hensem!

Saya berlari masuk ke dewan peperiksaan. Sudah lambat! Ok, dapat kertas soalan. Ok, jawab.. jawab.. jawab…. tiba2! Saya terasa seperti kepala saya berpusing2. Semuanya kelihatan seperti tak kena. Terpusing2 dan kacau bilau. Oh! Ataupun kipas yang berpusing di atas syiling  yang mahu tercabut…ataupun kepala pengawas peperiksaan yang bengis mahu melayang? Badan saya menggigil dan saya jatuh dari kerusi kemudiannya tak tahu apa yang terjadi. Mungkin kepala pengawas peperiksaan sudah tercabut. Bila saya sedar, saya perasan ada seorang lelaki mengusap2 rambut saya. Oh! Abah rupanya!  Patutlah kasar benar rasa tangannya. Dan, tak semena2 saya termuntah segala apa  di dalam perut ke seluar slack abah yang baru kering dan kembang semula. Ok, basah kuyup semula seluar abah.

Saya tak dapat masuk MRSM😦 Walaupun saya telah berusaha sedaya upaya. Walaupun abah telah berusaha sedaya upaya.

———————

Ada masanya, akan berlaku sesuatu yang kita tidak harapkan langsung berlaku kepada kita. Yang kita betul2 tidak mahu, dan takut ianya akan berlaku. Jadi, kita berusaha bersungguh2 supaya ianya tak akan terjadi. Namun, apakan daya, ianya tetap berlaku. Jadi, apa yang harus kita lakukan? Sumpah seranah? Maki hamun? Marah? Menangis? Merintih? Kepada siapa? Kepada motor buruk? Kepada hujan? Kepada abah yang hensem? Oh! Tak sampai hati rasanya? Jadi, kepada siapa? Tuhan? Yang Maha Mengetahui tu? Sampai hati betul!

Sedangkan Dia Maha Mengetahui. Maha Penyayang. Maha Bijaksana. Tak akan dibiarkan kamu begitu kecewa tanpa sebab yang munasabah.

Redha, bersyukur ke atas nikmat yang mungkin kita belum nampak. Pandang ke langit… biru, indah dan tenang..

* Nasib baik saya tak jadi doktor. Kalau tidak, pengsan hari2..tengok mayat. Penakut tak dapat diampun, kawanku!

13 thoughts on “Hajat yang tak dapat

  1. Menjadi pelajar MRSM, ada banyak faedahnya. Namun, yang paling utama, akak sudah berada di tempat yang mungkin akak tidak dapat jika menjadi pelajar MRSM.🙂

    Oh, soalan kemasukan itu sangat susah!

    Bila konvo akak?😛

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s