Ulas buku gaya ikut suka hati

Teng! Teng! Teng! Mari sini! Aiskrim! Aiskrim!  ….. Eh, bukan. Buku! Buku!

Half of a Yellow Sun – Chimamanda Ngozi Adichie (2006)

Kenapa beli: Saya beli buku ini semata-mata kerana kagum dengan ucapan penulis ini dalam acara Ted bertajuk The Danger of Single Story. Bagus benar ucapannya. Terngaga masuk lalat mendengarnya. Oh ya, sila google tentang acara Ted, jika belum pernah tahu tentangnya. Sangat bagus untuk membuka tempurung2 otak.

Sinopsis: Kisah Olanna seorang wanita kulit hitam meninggalkan hidup mewahnya untuk bersama cintanya si profesor berjiwa revolusionar. Kisah Ugwu seorang miskin yang menjadi pembantu rumah kepada si profesor, menagih rezeki kerana kemiskinan yang menggigit. Dan juga tentang Richard si kulit putih yang ter’sesat’ dalam dunia perjuangan si kulit hitam. Berjuang dalam keinginannya menulis dan tagihan cinta kepada kembar Olanna. Hidup berkecamuk, bersilang dan bertemu cinta sayang secara sengaja atau kebetulan di tengah2 waktu perang sivil di Nigeria.

Suka: Kisah fiksyen tentang Olanna, Ugwu atau Richard, tetapi penulis menyampaikan cerita yang lebih dari itu. Kisah cinta dan pengkhianatan hanyalah kecil jika dibandingkan dengan kisah marah amuk semangat membara rakyat Biafra terhadap kuasa barat. Penulis menunjukkan sisi baik dan buruk setiap suku bangsa atau agama pada sudut yang  hampir adil. Rakyat Biafra sangat kuat jiwanya. Saya dapat rasakan.

Tak suka: Penceritaan meleret, menyimpang2 kepada plot2 yang remeh. Contohnya cerita Ugwu berfikir bagaimana mahu memasak makanan kegemaran tuannya. Sebut herba tu sebut herba, siapa tanam herba tu , bubuh ini sikit, itu sikit.. bla-bla…. boring!

Kesimpulan: Oleh kerana penulis tidak lahir lagi dalam era masa yang ditulisnya, buku ini kelihatan benar2 hebat. Kerana penulis mampu menyelami kepayahan hidup di zaman perang dengan baik sekali. Tapi kan.. saya susah nak suka bab2 perang ni. Kalau tengok cerita perang kat tv saya boleh tidur lena mimpi pergi kayangan lagi. Seperti yang telah diwar2 kan di Goodreads’ review, buku ini bukan ‘my cup of tea’.

Hebat2 pun, bagi 3 bintang je lah.

Tentang – Saharil Hasrin Sanin (2011)

Kenapa beli: Kerana Saharil Hasrin Sanin. Seorang penulis yang sakarstik, artistik dan sewel.

Sinopsis: Buku ini adalah kumpulan tulisan untuk entri blog beliau dari tempoh tahun 1997 hingga 2008. Beberapa entri telah di terbitkan semula di dalam beberapa majalah tempatan.

Suka: Kenapa saya suka tulisan Saharil? Bila kamu baca tulisannya kamu dapat rasakan ada seperti jam berdetik penanda masa satu bom akan meletup, dalam hati kamu. Kamu baca, mula2 rasa berdebar, pelik, berkerut dahi, sedih, terharu, … kemudian pada hujung ayatnya.. ada terdengar bunyi bom meletup. Hati kamu meletup. Meletus perasaan tak menentu. Ada entri yang membuatkan saya menangis teresak2 ( macam biasa, cengeng!). Entri pilihan saya ialah Tentang Perasaan, bila beliau mengaku di akhir cerita betapa dia adalah orang tak berperasaan paling bangsat di dunia setelah dia tidak tahu mahu memberi reaksi apa kepada  bekas penjaganya semasa kecil yang lumpuh menangis2 teresak2 menagih belaian dan kasihan. Oh Tuhan! Betapa saya rindukan catatan jujur sebegini.

Tak suka: Penulis ini memang agak sewel dan merapu dalam beberapa keadaan. Mula2 kamu fikir kamu dapat berfikir dengan apa yang ditulisnya. Mungkin ada lapis2 lain yang harus difikirkan. Akhirnya kamu dapati ianya hanyalah catatan kebosanan tanpa tujuan, hanya melepaskan perasaan. Di situ kamu akan kecewa.

Kesimpulan: Saharil patut buat novel. Tak puas baca entri pendek2!

4 bintang!!!

Kentang – Saharil Hasrin Sanin (2011)

Kenapa beli: Ah! sungguh saya tak percaya bahawa saya sanggup membeli buku yang dipenuhi dengan contengan merapu. Kenapa beli? Sebab Saharil Hasrin Sanin adalah penconteng sewel yang berfikir.

Suka: Ok, jadi kamu sebenarnya begitu jarang akan jumpa situasi ini. Seorang yang berbakat menulis, mempunyai tangan yang berseni. Orang yang suka berfikir mungkin cari contengan yang artistik, mudah tapi pelbagai makna. Lepas tu paksa otak fikir apa yang difikir oleh Saharil (Tak ada kerja aku). Saya lebih terpikat kepada contengan yang menyentuh tentang perasaan sahaja. Saya begitu teruja, lukisan dan cerita nya tentang kucing dan cinta itu diletakkan di awal helaian buku. Tentang bagaimana kucingnya selalu disepak dan dibuli olehnya, tetapi terus mahu dekat dan manja dengannya. Kemudian Saharil menulis ” cinta adalah ini. Cinta adalah perasaan tak kisah yang orang tu dah lukakan kita banyak mana kalipun”.

Tak suka: Mungkin trademark Saharil. Suka memberikan pandangan pertama pembaca kepada contengannya kepada elemen2 seks. Nampak satu gambar, terus orang akan nampak “tut” “tat” “tit”.. apa2 entah. Bila orang fikir merapu mencarut, katanya semua contengannya mempunyai lapisan lain yang harus difikirkan. Aduhai! Orang seni sangat memang begini agaknya. Buku ini bukan untuk tontonan umum. Yang belum akhil baligh tak payah la diberi buku ni. Pembaca marhaen biasa2 sepatutnya harus ditarik kepada penilaian yang mudah tetapi bermakna (bagi sesetengah contengan). Bagi saya, seni dan intelek itu lain. Ada masa saya merasakan, Saharil berniat menanam intelektualiti ke dalam otak pembacanya tetapi dengan cara seni yang terlalu halus. Jiwa seni bukan semua orang ada en. Saharil oi.

Kesimpulan: Eh, kualiti kertasnya best lah!

Walaupun ada bahagian yang saya kutuk, tapi nak bagi 4 bintang!!!!!

———————-

Mana entri buku FT ni? hehe

3 thoughts on “Ulas buku gaya ikut suka hati

  1. Cam mana dan di mana boleh saya beli buku kentang n tentang nieh? Puas sy cari di MPH dan borders serata KL… tak jumpa pun…

    • salam,

      saya beli online. try check di blog sinaganaga atau terus hubungi penulisnya di blog. saharil.com. harap2 dapat beli🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s