Tak rasa lalalalala…

Hari ni rasanya aku patut memuji diri sendiri atau menyumpah seranah diri sendiri? Beberapa kali menekan2 menu2 itune mencari2 petik2 gitar piano segala bagai. Mencuba2 menulis puisi (konon!) tentang bunga dan pokok, anai2, atau semut2 yang gatal di penjuru rumah. Tidak menjadi dan berhenti. Jika ditabur semua bunga yang aku pingin kan di riba, pun puisi tak akan menjadi. Pun hati takkan berahi.

Hari ni aku tiba2 nak memuhasabah kan diri tentang pilihan2 yang aku buat. Untuk hidup aku sendiri. Ya, aku tak benarkan orang lain buat pilihan untuk hidup aku, aku yang pilih sendiri. Kamu pun mesti begitu ye. Mesti pilih apa sahaja untuk diri sendiri, yang kamu sangat perasan akan menjadi terbaik untuk kamu. Kelak satu hari nanti, bila kedapatan.. pilihan yang kamu  telah lakukan (dengan kadar keyakinan tinggi langit ketujuh!), kemudiannya menyebabkan kamu meraung pula seperti telah ditinggalkan jejaka kacak, baik, kaya dan bergaya… dunia tetap belum berakhir kan? Dunia tetap bulat dan berputar walaupun dengan sarat dan menderita. Sinar si Matahari memercik2 kemata, si Awan suka pula buat pertunjukan formasi, si Pelangi kadang2 datang melawat. Cantik kan dunia? Cantik sangat!

Oh, jika begitu aku tak akan meraung walaupun ada pilihan2 yang  telah aku lakukan menyebabkan kadang2 aku rasa tidak lalalalalaa…

“Apabila anda mulai menyangka anda telah membuat satu pilihan yang salah dalam hidup, anda akan terus menyangka kebahagiaan tidak akan anda kecapi karena kesalahan membuat pilihan itu, selamanyalah anda tidak akan berasa bahagia”

Hey! siapa yang berkata tu? Kamukah wahai Khalil Gibran? Bukan? Lady Gaga? Bukan juga? Ah! siapa2lah… terima kasih ye.

Majlis perkahwinannya di Afghanistan di bom tentera Amerika. Salah pilih tarikh atau salah pilih negara? Bila kita nak bahagia?

2 thoughts on “Tak rasa lalalalala…

Tinggalkan Jawapan

