Ultraman nan perkasa

Di zaman dahulu kala, ketika saiz badan dan otak aku masih kecil dan sangat pendek, cerita di tv yang berjaya membuatkan aku berlari meninggalkan pondok pokok pisang ialah satu-satunya cerita yang paling hebat di abad itu : ULTRAMAN. 

 

Seronok sangatlah kalau dapat tengok Ultraman. Walaupun dirumah ada juga tv, tapi lebih mengujakan  bila menonton siri Ultraman secara jamaah dengan kanak2 hingusan yang lain di rumah Pakcik Abu yang ada tv warna yang paling besar di kampung. Semua anak2 sangat jakun dengan tv warna tersebut, yang saiz kepala Ultraman kadang-kadang kelihatan lebih besar dari kepala kami sendiri. Ini sangat hebat!  Setiap siri menjadi acara mesti tonton. Sesiapa sahaja yang gagal menonton siri Ultraman pada minggu itu, maka musnahlah reputasinya dan akan merasa rendah diri yang teramat besar kerana tidak dapat bercerita tentang kehebatan perlawanan diantara Ultraman dan raksaksa. Saat-saat yang paling aku gemari ialah bila Ultraman kehabisan tenaga. Maka butang diperutnya akan menyala warna merah berkelip-kelip. Pada masa itu, anak2 semuanya memberikan pose wajah yang serupa. Serius tahap langit ketujuh. Kadang-kadang berpeluh-peluh, dan sekejap-sekejap berdiri dan duduk  tak tentu arah, walaupun yakin selepas itu.. tiba-tiba entah apa sebab warna merah tu akan hilang dan Ultraman kembali berkuasa dan akhirnya berjaya membunuh raksaksa durjana. Yey!

 

Satu hari warna merah berkelip-kelip diperutnya sangat lama. Aku menjadi sangat hairan dan ketakutan. Dan tiba-tiba episod hari tu habis begitu sahaja. Akan bersambung pada minggu depan. Tuhan sahaja lah yang tahu betapa merananya hidup aku selama seminggu menunggu sambungan Ultraman.  Ada masa nasi rasa kelat dan ikan kembung goreng rasa pahit. Sangat risau dengan kesihatan Ultraman. 

ultraman5 

Ultraman sangat perkasa. Aku sangat cemburu dengan rakyat Jepun. Mereka sangat bertuah kerana Ultraman berada di negara mereka. Jika terjadi serangan dari raksaksa yang besar-besar, Jepunlah negara pertama yang berjaya diselamatkan oleh Ultraman. Aku sangat risau kalau-kalau raksaksa yang besar-besar dengan wajahnya yang sangat tidak rupawan itu berminat dengan keindahan Malaysia. Malaysia tidak ada Ultraman. Kalau raksaksa datang ke Malaysia, habislah aku dan kuncu-kuncu aku. Di Malaysia tidak ada hero macam Ultraman. 

 

Ultraman sangat memberi makna dalam hidup aku. Sehingga sekarang, kadang-kadang setiap kali ada orang yang aku sangat kagumi muncul dalam hidup aku, aku mesti teringat Ultraman dan butang merahnya. Kerana, orang yang aku kagumi selalunya orang yang perkasa dalam segala hal dan sentiasa berterusan perkasa dan berkuasa.

 

Hari ini aku bertemu dua Ultraman. Bila mereka bercakap sahaja, aku ternganga, seperti aku ternganga menonton adegan Ultraman mem’fire’ raksaksa.

 

Tidak sabar sekali menghadiri kuliah mereka berdua yang seterusnya pada minggu hadapan.

 

2 thoughts on “Ultraman nan perkasa

Tinggalkan Jawapan

